مد و استایل

لباس حرير مردانه

لبس حرير و ذهب براي مرد

بحث ديگري كه در مكاسب در ذيل تزيين مطرح شده است. لبس الذهب و الحرير براي مرد است. و همينطور تختم بالذهب براي مرد است. اينكه مرد لباس حرير و يا طلا بپوشد. و با حرير و طلا خودش را بيارايد و زينت بكند و يا اينكه انگشتر طلا را استفاده بكند. اين هم يك بحثي است كه در بين فقها مشهور و مطرح است. بحث مبسوط اين در همان كتاب الصلوه آمده و ما هم در حد طرح موضوع به اجمال و اختصار اينجا اشاره اي به مسأله مي كنيم. و تفصيلش در آنجاست. گرچه عرض كرديم اينها همه حقش اين است كه به طور مستقل و در غير كتاب الصلوه در يك جاي مستقلي بحث شود. ولي در هر حال اينجا اشاره اي هم به اين بحث بكنيم. در اينجا سه موضوع هست، يكي تختم به ذهب است كه ادله خاصه اي دارد. كه انگشتر طلا را به دست كردن، انگشتري كه حلقه آن طلا باشد و يا نگينش طلا باشد. انگشتري كه يكي از اجزاي آن طلا باشد.

يك بحث در مورد لفظ يا تزيين به طلا است براي مرد و يكي هم لفظ يا تزيين به حرير است براي مرد. اين سه عنوان است كه در روايات وارد شده است. يك نكته اي كه در مقدمه بايد به آن توجه داشت اين است كه لفظ ذهب و حرير از موانع صلوه است. و از حيث مانعيت اينها براي صلوه و به همين مناسبت در كتاب صلوه ذكر شده است. اما علاوه بر اين حكم تحريمي مطلق هم دارد. يعني دو حكم راجع به هر سه موضوع است. يكي تختم به ذهب، يكي لفظ ذهب، يكي لفظ حرير، اينها في حد نفسه يك حرمت تكليفي دارد. و يكي هم حكم وضعي دارد كه عبارت است از مانعيت لصلوه، به مناسبت همين حكم دوم كه مانعيت لصلوه باشد در كتاب صلوه مطرح شده و به مناسبت تكسب به محرمات در اينجا بحث شده است. منتهي بحث مانعيت لصلوه نه ملازمه با نجاست دارد. نه ملازمه با حرام بودن دارد. بعضي از محرمات است كه مانع للصلوه نيست. كما اينكه بعضي از موانع صلوه است كه محرم نيست. مثلاً موي گربه مانع است، ولي حرام نيست. اگر كسي لباسي از موي گربه بپوشد. مانعي ندارد ولي مانع للصلوه است.

نسبت مانعيت و نجاست و مانعيت و حرمت :

هميشه اينطور نيست كه مانعيت و حرمت و مانعيت و نجاست جمع بشود. در باب مانعيت و نجاست آنجا هم عموم و خصوص من وجه است. ممكن است نجسي باشد مثلاً خون كمتر از درهم باشد. با اينكه نجس است و در نماز هم هست. ولي مانع نيست. يا محمول نجس اگر در حد ساتر نباشد، مانع نيست. بنابراين گاهي مي شود نجس در نماز باشد و مانع نباشد. كما اينكه موانع صلوه ما داريم كه نجس نيست. از حيث ديگر مانعيت است. مثل ذهب و اينها، پس بين مانعيت عن الصلوه به عنوان يك حكم وضعي و نجاست عموم و خصوص من وجه است. همانطور كه بين مانعيت و حرمت تكليفي استفاده از چيزي آن هم عموم و خصوص من وجه است. ممكن است استفاده از چيزي در نماز حرام باشد، ولي مانع نباشد. مثلاً يك چيز غصبي كه در حد ساتر باشد. بنابر يك نظريه برداشتن اين حرام است، ولي مانع از صلوه نيست. كما اينكه چيزهايي داريم كه مانع از صلوه هستند و حرام نيستند. مثل موي گربه و امثال اينها كه ممكن است كه لباس هم درست بكنند. ولي حرمتي در آن نيست.

بحث اول: اصل حرمت تختم به ذهب

اين ادله معتبري دارد و در كتاب الصلوه در ابواب احكام ملابس رواياتش در آنجا آمده و روايات معتبر دارد. و بحثي در اصل اينكه تختم به ذهب حرام و مانع است. از صحت ثلاثه اين بحثي نيست روايات معتبري دارد. اين يك مورد كه بحثي در آن نيست.

اصل حرمت لفظ حرير و ذهب:

 روايات متعددي وجود دارد. درواياتي كه آنجا آمده كه لباس ذهب و حرير را نپوشيد، البته براي مردها مي گويد. ذهب زينت الجنه و زينت النساء هست. و براي رجال ممنوع است كه اينها را بپوشند يا تختم بكنند. در مورد حرير محض هم همين است. اين هم روايات معتبري دارد كه مي بينيد. كه چون روايات متعدد و معتبر هست خواندنش خيلي مهم نيست. اما بحث مهمي كه در اينجا مطرح است و ما طرحش مي كنيم.

عناوین طلا و حرير:

 در طلا و حرير دو عنوان داريم، يكي لفظ است كه پوشيدن است و يكي تزين داريم. تزين به حرير و ذهب با تلبس به ذهب و حرير لباس پوشيدن ذهب و حرير دو عنوان است. كه بين اين دو عنوان عموم و خصوص من وجه است. براي اينكه گاهي هست كه لباسي از طلا يا حرير درست كرده كه عرفاً به آن مي گويند اين لباس طلا است، يا لباس حرير است. و روي لباس هم پوشيده و با عنوان يك لباس فاخر و ارزشمند و زينت آن را استفاده مي كند. اين جايي است كه هم مي گويد لباس طلا و حرير پوشيد. و هم گفته مي شود كه خودش را به اينها آراست. و خودش را با اين لباش حرير و ذهب زيبا كرد. اين محل اجتماعشان است. اما اين دو عنوان پوشيدن لباس ذهب و حرير با زينت كردن به آنها هميشه ملازم نيستند. بلكه بينهما من وجه است. براي اينكه گاهي از دو طرف ماده افتراق داريم. گاهي هست كه تزين به حرير و ذهب هست ولي لفظ و پوشيدن نيست. دندانش را طلا كرده يا اگر بگوييم صدق لفظ نمي كند، مثلا قيطان حاشيه لباسش را حرير كرده است. به هر حال يك مواردي است كه تزين است، ولي پوشيدن نيست. همانطور كه گاهي پوشيدن است، ولي تزين نيست. مثل اينكه كسي سردش است زير لباسش، لباس حريري پوشيده و كسي هم نمي بيند. و هيچ كس برداشت تزين نمي كند نه او قصد تزين دارد، نه كسي تلقي تزين دارد. يا مثلاً در يك نمايشي شركت كرده است. به عنوان شركت در نمايش آن را پوشيده، ولي عنوان تزين ندارد.

تلازم بین مانع و حرام:

 چيزي كه مانع از صلوه است و چيزي كه تكليفاً حرام است. اين ملازمت دارد، هماني كه حرام است، مانع هم است. هماني كه مانع است، حرام هم است. اما موضوعي كه حرمت به او تعلق گرفته است تزيين به ذهب و حرير است. يا پوشيدن لباس ذهب و حرير است. اين حرام و مانع است. يا اينكه تزيين است، يا اينكه لفظ و پوشيدن است.

ملاك حرمت تزيين به ذهب و حرير:

 در اينجا چهار احتمال وجود دارد.

احتمال اول: پوشيدن ذهب و حرير

 اين است كه بگوييم ملاك حرمت و موضوع حرمت همان پوشيدن است. اين يك احتمال است كه مثل آقاي خوئي و اينها همين را قائل هستند. كه موضوع حرمت پوشيدن ذهب و حرير است.

احتمال دوم: تزيين به ذهب و حرير

اين است كه موضوع حرمت و مانعيت تزيين به ذهب و حرير است. اين هم يك احتمال است.

 احتمال سوم: جمع پوشيدن و تزيين

اين است كه موضوع جمع اين دو است. پوشيدني كه در مقام زينت باشد، عرفاً بگويند زينت هم است. والاّ اگر پوشيدن صدق بكند، ولي زينت نباشد. يا زينت باشد، ولي پوشيدن صدق نكند. اين حرمتي برايش مترتب نيست. و مانعيتي ندارد.

احتمال چهارم: لفظ يا تزيين

 اين است كه احدهما حرام است. لفظ يا تزيين، نه جمع به نحو واو، بلكه به نحو أو يكي از اين دو تا كه بود حرام است.

بحث تكسب به لباس ذهب وحرير:

تكسب به خاتمي كه از ذهب تعيين شده، يا لباس ذهب و فضه، در اينجا اگر انگشتر ساز يا انگشتر فروش، انگشتر را مي سازد، ولي مشترك بين زن و مرد است. يا لباس حرير و طلا مي دوزد و مشترك است، بين زن و مرد، اين مانعي ندارد. مگر اينكه يقين داشته باشد كه با ساختن او و با فروش او مردي از آن استفاده حرامي مي كند. اگر يقين داشته باشد از باب اعانه بر اثم حرام است. بنابر آنچه كه ما گفتيم. اما وقتي يقين به اين مسأله ندارد، و در حد احتمال است، طبعاً درست كردن و فروختن كه هر دو تكسب به اين است مانعي ندارد. اين در آنجايي كه مشترك باشد. اما اگر لباس ذهب و حريري ويژه مردانه مي بافد و مي دوزد و مي فروشد. يا انگشتر طلايي كه خاص مردان است مي سازد و مي فروشد. اين در انگشتر هر چه بگوييم مطلقاً است. در لباس اگر كسي بگويد مطلق لفظ اشكال دارد نه تزينش، كه ظاهر مثل آقاي خوئي و اينها است. اين اقدامات كه در ساختن و فروختن باشد. حرمتش مبتني بر قاعده اعانه بر حرمت اثم است. مثل آقاي خوئي و آقاي تبريزي اينها را حرام نمي دانند. نه دوختنش و نه بافتنش و نه ساختش و نه فروشش، براي اينكه اينها فقط اعانه بر ظلم را حرام مي دانند. اعانه بر اثم را حرام نمي دانند. اما در نظر كساني كه ما تمايل به اين داشتيم كه اعانه بر اثم حرام است. در اين چيزهاي ويژه اگر بداند كه از آن استفاده در مقام تختم و لفظ مي شود اشكال دارد. اما اگر نداند. دو شرط داشتيم نداند، چون گاهي ممكن است بافته بشود. ولي به عنوان چيز زينتي در خانه نگه دارند. الان لباسهاي سنتي مي بافند كه در ويترين نگه مي دارند. اگر يقين نداشته باشد كه از آن استفاده در پوشش يا زينت بشود. مانعي ندارد. يا اينكه نهايتاً و لو اينكه او هم انجام داد و آنوقت هم اعتماد داشت كه بناست اين استفاده بشود. ولي اين استفاده نشد، توي موزه رفت. باز هم اين يك تجري كرده حرام نيست. چون گفتيم حرمت اعانه بر اثم فعليتش متوقف است بر ترتب آن اثم بر اين كار في الواقع بايد آن حرمت دنبال اين انجام بشود. و دوم اينكه او هم بداند. اگر يكي از اين دو تا نباشد يا حرمت نيست يا منجز نيست. و لذاست كه ما اينجا دليل خاصي در تكسب به لباس ذهب و حرير يا خاتم ذهب للرجال، بلكه اين طبق قواعد عامه بايد تعيين تكليف بشود. قواعد عامه هم همين دو تا عرضي است كه مطرح شد. كه اگر اينها حالت مشترك دارد. يعني قواعد عامه اينطور است كه اگر كسي بگويد اعانه بر اثم حرام نيست. مطلقا در اين صور حرام نيست. اگر بگويد اعانه بر اثم حرام است در آنجايي كه بداند كه مرد از اينها استفاده مي كند. ويژه مرد و زن بودن فرقي نمي كند. بداند كه مرد مي خواهد از اينها استفاده بكند. و در عمل هم مرد از اينها استفاده بكند. اين از باب حرمت اعانه بر اثم حرام مي شود. اما اگر او اين را نمي داند. يا اگر مي داند كه اين به عنوان زينت در موزه حفظ مي شود. نه به عنوان زينت و پوشش، مانعي ندارد.

بحث تشبه رجال به نساء و نساء به رجال:

اين هم از مباحث بسيار مهم و مورد ابتلا است. آيا اين جايز است؟ يا جايز نيست؟

در اين بحث تشبه چند مقدمه اي ذكر مي كنیم تا وارد بحث شويم.

 مقدمه اول: سابقه دار بودن بحث تشبه

 اين است كه بحث تشبه از مباحثي است كه سابقه دارد. بحثي نيست كه تازه پيدا شده باشد. از همان اعصار قديم بحث در كتب فقها مطرح بود، هم در كتب فقهي عامه و هم در خاصه بحث شده است. سرش هم اين است كه اين موضوع در خود روايات بحث شده است. يعني كلي روايت دارد. و لذا اين بحث نو پديدي نيست. بحث سابقه دار و كهني است. و از همان صدر اول در كتب فقهي و روايات هم در روايات هم در كتب فقهي سابقه دار است.

مقدمه دوم: تأثيرعرف و زمان و مكان در تغيير و تحول حكم

اين است كه اين تشبه همانطوري كه در تشبه كفار و اينها هم گفتيم. يك مفهومي است كه به لحاظ مفهومش، واحد ثابت است. اما از لحاظ مصداقي متغيير است. و عرفها و زمان و مكان در اين مصداقها تأثير خيلي تامي دارد. ممكن است پوشيدن لباسي يا كفشي يا كلاهي يا چيز ديگري در يك زماني ويژه مردان باشد. يا ويژه زن باشد. و لذا پوشيدن جنس مخالف آن لباس مصداق مي شود براي تشبه نساء به رجال يا رجال به نساء، ولي همان لباس در يك فاصله زماني مشترك مي شود. يا بالعكس مي شود. در اينجا تحول مصداقي واقعيتي است كه وجود دارد و حكم هم تابع صدق در يك عرفي است. و لذا هم در عمود زمان اين تشبه رجال به نساء به خاطر اينكه لباس زن و مرد تفاوت پيدا مي كند تحول پيدا بكند. و هم مي تواند در امكنه متعدد اين وضع متفاوت باشد. در بعضي كشورهاي آفريقايي مردان هم دامن مي پوشند. آنجا دامن لباس زن نيست. مرد هم دامن مي پوشد. ولي در عرف اروپايي و آسيايي دامن كاملاً لباس زنانه است و لباس مردانه نيست. و لذاست كه هم زمان، هم مكان و عرفهاي متفاوت در اينكه لباسي ويژه زن باشد يا ويژه مرد باشد يا مشترك باشد. دخالت دارد. از باب اينكه هر موضوعي در حكم تأثير دارد. و به خاطر تحول آنها حكم هم تحول پيدا مي كند. نه اينكه بالذات حكم تحول پيدا بكند. نه حكم به تبع موضوع تحول پيدا مي كند.

مقدمه سوم: حكم تابع عرف غالب

این است که اگر كسي تشبه را حرام دانست. اولين كساني كه دست به پوشيدن لباس زن يا مرد مي كنند. مرتكب حرام شده اند. چون هنوز اين عرف غالب نيست. اين عرف غالب اگر ابتدا كه هنوز شكل نگرفته كسي مي پوشد. چون عرف غالب نيست. آنهايي كه اين رسم كرده اند كار حرام مي كنند. ولي بعدها چون عرف غالب مي شود حلال مي شود. مثل اينكه در ساعت مچي براي طلبه يك وقتي خلاف مروت بود. ولي بعد از اينكه همه اين ساعت مچي را مي بندند. اوليها  خلاف مروتي انجام دادند، ولي وقتي متعارف شد مانعي ندارد. اصولاً يك قاعده كلي فقهي است و آن قاعده اين است كه در جاهايي كه حكم روي عنوان عرفي آمده كه تابع اغليت و رواج يك امري در ميان جامعه است. اين در آغاز اشكال دارد. ولي در ادامه كه غالب و رايج شد اين اشكال مرتفع مي شود.

خواندنی ها


فرهنگ و هنر

آرامگاه این مشاهیر ایرانی خارج از ایران است

در میان مشاهیر ایرانی آرامگاه ابدی برخی خارج از مرزهای ایران قرار دارد که در این مطلب مروری بر این چهره های سرشناس فرهنگ و ادب داشته ایم که توصیه میکنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

ادامه مطلب
کتاب آشپزی

طرز تهیه سالاد آووکادو

سالاد آووکادو یکی از سالاد‌های مدرن و جدید است که در کنار طعم بی‌نظیر خود، ارزش غذایی بالایی هم دارد. در این مطلب چند مدل سالاد خوشمزه آووکادو با ترکیب‌های مختلف آورده شده‌است.

ادامه مطلب
سلامت و بهداشت

مطمئن ترین روش های ضد بارداری

روش های زیادی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد،اگر تازه عروس هستید و با شیوه های پیشگیری از بارداری آشنا نیستید،می توانید با مطالعه این بخش از بلاک مگ بهترین راه را برای جلوگیری از بارداری انتخاب کنید.

ادامه مطلب
مذهبی

فتوای مراجع درباره رشوه خواری و فرد رشوه گیرنده

یکی از بلاهای بزرگ که از دیرباز دامنگیر بشر شده و امروز نیز با شدت بیشتر ادامه دارد، موضوع رشوه خواری است

ادامه مطلب
مد و استایل

دسته گل عروس

عروس خانم ها و دسته گل عروسیشون تو روز مراسم عروسی یکی از نکات قابل توجه و زیبای مراسم عروسی هستند و یک عروس خانم زیبا نیازمند یک دسته گل عروس زیبا است که باهم ست بشوند و یک عروس زیبا و عروسی شیک را تشکیل بدهند ، به همین خاطر ما در این مطلب عکس های زیبا از دسته گل عروسی را به شما نشان می دهیم ...

ادامه مطلب
فرهنگ و هنر

هنرمندانی که خودکشی کردند

نگاهی به زندگینامه ی شاعران، نویسنده ها و هنرمندان جهان؛ افرادی که از میان آنها با خودکشی جان سپرده اند، شگفت زده خواهیم شد.

ادامه مطلب
مد و استایل

لباس ساقدوش عروس صورتی

ما یک روند عالی رو شناسایی کردیم ! باید چیزی وجود داشته باشد ، چون اخیرا ً متوجه شده‌ایم که اکثر مطالب مراسم عروسی واقعی که از طریق لباس‌های ساقدوش عروسی صورتی می‌آیند . در حالی که ما می‌توانیم برای بحث در مورد دلایل این انتخاب رنگ بنشینیم ، حدس می‌زنیم که فقط به این دلیل است که رژ گونه بر همه خوب به نظر می‌رسد ، در کنار یک لباس عروسی سفید فوق‌العاده به نظر می‌رسد ، و تنها با برنزه شدن بهتر شده ‌است ...

ادامه مطلب
سایر

هزینه عکاسی مراسم عروسی

زمانی که به روز عروسی خود نزدیک می شوید ، می‌خواهید مطمئن شوید که عکس‌های عالی می‌گیرید تا خاطرات عالی خود را ثبت کنید . عکاسی از مراسم عروسی یکی از محبوب‌ترین قسمت ها در هنگام ازدواج است . در واقع ، ۹۹ % از تمام زوج‌ها در ایران یک عکاس مراسم عروسی برای گرفتن عکس در مراسم عروسی خواهند داشت . ما در این مطلب هزینه عکاسی مراسم عروسی را با شما در میان می گذاریم ...

ادامه مطلب
مذهبی

تاثیر گناه و آثار برخی از زبان امام سجاد

در کلام امام سجاد (ع) تاثیر گناه هایی را که باعث تغییر نعمت و مانع استجابت دعا و پشیمانی میشوند را میخوانیم.

ادامه مطلب

سراسر وب

سبک زندگی

مراسم عروسی در ایران

عروسی در ایران، یکی از بخش‌های فرایند ازدواج در ایران است. این فرایند می‌تواند شامل رسوم زیادی همچون خواستگاری، بله بران، شیرینی خوران، مهر بران، نامزدی، عقد کنان، جشن عقد، جهاز بران، حنابندان و زفاف باشد. عروسی مرحله ماقبل زفاف بوده و معمولاً زفاف در همان شب عروسی رخ داده و پایانی است بر این فرایند ...

ادامه مطلب
کتاب آشپزی

طرز تهیه کیک شکلاتی سنتی

یک کیک ساده و نرم و نازک، با بویی که راه می اندازد و نشاطی که به وجود می آورد، کیکی که آماده کردن و مزه اش می تواند آدم را سر ذوق بیاورد.در آشپزخانه بلاک مگ همراه ما باشید.

ادامه مطلب
سایر

میدونید آب روی کره ی زمین از کجا اومده ؟

سطح کره زمین را دریاها و اقیانوس ها تشکیل داده اند اما چه کسی می داند راز پیدایش این آب ها چیست و آب کره زمین از کجا می آید؟

ادامه مطلب
دانش و فناوری

آشنایی با نحوه فارسی کردن اعداد در ورد

برای فارسی کردن اعداد در ورد اول به محیط می رویم سپس روی word option کلیک کرده. بعد در قسمت advanced گزینه show document content را انتخاب کرده و بعد گزینه numeral را به context تغییر می دهیم.

ادامه مطلب
سبک زندگی

جشنه عروسی در ایران

از اینجا گوش کنید لباسهای عروس و داماد از ديرباز هر دو به رنگ سفيد بوده و در اين مراسم گل به گردن داشته اند. اين رسم آئينی زرتشتی است و هنوز در هند و پاکستان مرسوم است که رنگ سفيد سمبل خلوص و پاکی و بيگناهی است. سفره عقد بايد به روی زمين چيده شود و عروس و داماد در پائين سفره می نشينند . عقد در خانه پدر عروس برگزار می شود . عروس زمانی وارد مجلس می شود که تمامی مهمانها آمده باشند و داماد بايد در طرف راست عروس بنشيند که اين نيز بازمی گردد به آئينی زرتشتی ...

ادامه مطلب
سبک زندگی

عادت های آموختنی از افراد ثروتمند

هر میلیونری به روش خودش به ثروت و موفقیت رسیده است اما اگر بخواهیم عادت های آن ها را با هم مقایسه کنیم به این نتیجه می رسیم که همه آن ها یک وجه مشترک با هم دارند.

ادامه مطلب
سایر

چیزهایی که ساقدوش‌ها نباید از آن شکایت کنند

اگر از بهترین دوست و یا برادر خود برای ایستادن در کنار آن‌ها به عنوان یک ساقدوش در یکی از بزرگ‌ترین روزهای زندگی شان پرسیده شده باشید, قبل از رسیدن این لحظه با شکوه , کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد و زمانی که شما می‌گویید بله , برای همه آن‌ها امضا می‌کنید . ما در این مطلب چیزهایی که ساقدوش‌ها نباید از آن شکایت کنند را به شما می گوییم ...

ادامه مطلب
اخبار

آغاز مهلت مجدد ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی

مرکز سنجش و پذیرش وزارت بهداشت برای ویرایش و ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی مهلت مجدد در نظر گرفت.

ادامه مطلب
کتاب آشپزی

طراحی و تزیین کیک عروسی

در برنامه ریزی عروسی وظایف زیادی وجود دارد که فرصت خلاقیت بیش از حد را در مراسم عروسی فراهم می کند ، از جمله تزئینات ، موسیقی ، دلال ها ، در این صورت شما اجازه بدهید که برنامه ریزان عروسی این مسائل را حل کنند و اما کیک عروسی به معنای واقعی کلمه و استعاری کیفیت همه ی آنها را بالا می برد ...

ادامه مطلب

مطالب جالب

کتاب آشپزی

طرز تهیه “کوفته قلقلی” با گوشت چرخ کرده

“کوفته قلقلی” در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار میگیرد. و با برنج، پاستا و نان سرو میشود.

ادامه مطلب
سایر

بهترین آتلیه عروس تهران

در مراسم عروسی و برگذاری آن انتخاب یک آتلیه عروس خیلی مهم می باشد که عروس و داماد ها توجه زیادی به آتلیه عروس دارند تا بهترین عکس ها و کلیپ ها را برای مراسم عروسیشان بگیرند ، در شهر تهران نیز عروس و داماد های زیادی هستند که به دنبال بهترین آتلیه عروس در تهران می باشند ، ما در این مطلب بهترین آتلیه ها عروس در تهران را به شما معرفی می کنیم ...

ادامه مطلب
سبک زندگی

بهترین راه دور کردن دوستان ناباب

ارتباط جوانان با دوستان ناباب می تواند موجب ایجاد آسیب ها و انحراف در مسیر زندگی آن ها شود و رفتار والدین برای جلوگیری از این آسیب ها بسیار موثر است.

ادامه مطلب
مذهبی

واقعا نماز فرد شراب خوار 40 روز قبول نیست ؟ چرا؟

شراب خواری یکی از گناهان کبیره در دین اسلام است که طبق آیات قرآن و احادیث امامان و پیامبران نماز فرد شراب خوار تا 40 روز مورد قبول خداوند نیست.

ادامه مطلب
 روانشناسی

روش برخورد با مادرشوهر

یکی از مسائلی که عروس¬ها با آن روبرو میشوند و به مشکلی عمده برای اکثر آنها بدل میشود، ارتباطشان با مادر شوهرشان است. اما باید بدانید که برقراری رابطه با مادر شوهر آنقدرها هم که فکر میکنید کار سختی نیست. اگر بتوانید به او نشان دهید که دوستش دارید و به او احترام میگذارید کار تمام است؛ همیشه این نکته را مد نظر داشته باشید که احترام گذاشتن به دیگران ...

ادامه مطلب
سبک زندگی

8 ایده جذاب برای هدیه سالگرد ازدواج برای زنم

آیا قصد دارید برای اولین سالگرد ازدواج ، یک چیز دوست‌داشتنی برای همسر خود به دست آورید ؟ چون این یک سنت است ، در اینجا ۸ ایده هدیه عروسی وجود دارد . و ما در این مطلب بهترین و جذاب ترین ایده ها را برای هدیه سالگرد ازدواج به شما می گوییم ...

ادامه مطلب
مد و استایل

انتخاب کت و شلوار عروسی

چیزی که در ذهن همه ما وجود دارد این است که در هر مراسم عروسی اغلب چشم ها به سمت عروس است، اما این به هیچ عنوان نباید بهانه ای شود که داماد شیک پوشی خود را از یاد ببرد. در واقع مانند همه چیزهای دیگر، در اینجا نیز ترکیب و هماهنگی بین عروس و داماد میتواند بسیار باشکوه و تاثیرگذار باشد ...

ادامه مطلب
 روانشناسی

کاهش استرس در برنامه‌ریزی عروسی

برنامه‌ریزی برای عروسی می‌تواند بسیار پر استرس باشد : فشار مالی, احساسات, محدودیت‌های زمانی ، تاریخ, فشار از خانواده و دوستان را تنظیم کردید ، بنابراین در اینجا چند نکته در مورد اینکه چطور می‌توانید این عوامل استرس زا را کاهش دهید و در حین برنامه‌ریزی مراسم عروسی آرامش داشته باشید.

ادامه مطلب
فرهنگ و هنر

بیوگرافی کامل به همراه عکس های جالب “پریناز ایزدیار” در کودکی

بیوگرافی کامل “پریناز ایزدیار” بازیگر زن سینما و تلویزیون به همراه فیلمشناسی و عکسهای این بازیگر را در بلاک مگ ببینید.

ادامه مطلب